Fremkalle bilder fremkalling fargebilder digitalbilder digitale bilder foto - FUJI direkte

Kundeservice

Kontakt oss når du trenger hjelp eller lurer på noe

Er det noe du lurer på?


Her finner du noen av de vanligste spørsmålene vi får. Hvis du ikke finner svaret på spørsmålet ditt, er du velkommen til å kontakte vår Kundeservice.

1. Hvordan endrer jeg brukerinformasjonen min?

Når du har logget inn, går du inn på Min side og deretter klikker du på Brukerinformasjon for å endre informasjonen.

2. Feil leveranseadresse?

Du kan endre leveranseadressen din etter at du har gjort bestillingen ved å klikke på "Brukerinformasjon" på "Min side" når du har logget inn. Leveranseadressen hentes fra kontoen din når bestillingen din pakkes. For å kontrollere om bestillingen er pakket, klikk på "Min historikk" under "Min side".

3. Hvor stor er fraktkostnaden?

Frakten for alle produkter er 49 kr. Frakten er en fast kostnad og er alltid den samme, uansett hvor stor bestillingen er.

På FUJIdirekte har vi ingen andre avgifter, som startavgifter eller lignende.

4. Hvordan gjør jeg en reklamasjon?

Hvis du vil gjøre en reklamasjon på bildene eller fotoproduktene dine, har du rett til å gjøre en reklamasjon innen 15 dager fra fakturadato. Send inn bildene/fotoproduktene sammen med tilhørende originalbestillingskonvolutt samt vedlegg et brev med en reklamasjonsbeskrivning.

Send pakken til
Fujifilm Nordic NUF
N-0884 Oslo.

5. Når skal fakturaen være betalt?

Betaling skal være Fujidirekte i hende innen den tid som angis på fakturaen som er vedlagt i forsendelsen. Generelt gjelder 15 dager kreditt. Ved forsinket betaling har Fujidirekte rett til å debitere forsinkelsesrente i henhold til renteloven samt en påminnelseavgift på 50 kr, og i visse tilfeller inkassoavgift. I de tilfeller der kunden er sen med betaling, har Fujidirekte rett til å nekte ekspedisjon av fotobestilling til full betaling er mottatt.

6. Hvorfor er ikke rabatten trukket fra?

Hvis du har bestilt via en kampanje ogt ikke fått rabatt, kan det være slik at du har valgt feil produkt. Vennligst kontroller kampanjens vilkår.

Kampanjevilkårene finner du til høyre på "Min side", og hvis du har bestilt i samsvar med kampanjevilkårene, skal rabatten trekkes fra i kassen før du bekrefter bestillingen.

7. Papirstørrelser?

Målene på papirstørrelser baseres på tommer. Det eksakte målet for f.eks. 11x15 er altså 11,4x15,2 cm. For å lese mer om de forskjellige formatene, klikk her

8. Blir bildene beskåret, eller får jeg med alt?

Det vanligste formatet for bilder tatt med digitalkameraer (3:4) er mer kvadratisk enn bilder som er tatt med gamle, analoge kameraer (2:3). Derfor passer ikke heller gamle, hederlige 10x15 cm.

Digitale kameraer er oftest tilpasset formatet 11x. Formatet 11x produseres derfor alltid i variabel lengde (digitalt format) og blir da 11x15 cm hvis man har et kamera som følger standarden.

Velger du en annen størrelse enn 11x , får du spørsmål om du vil ha variabel lengde (digitalt format) eller fast lengde (klassisk format). Velger du klassisk format, kan bildene dine komme til å beskjæres. Dette skjer helt automatisk i maskinene våre, og kan innebære at deler av motivet forsvinner.

Bilder i formatet 11x gjøres alltid i digitalt format.

9. Kan man bestille svarthvite bilder?

Vi har ikke en slik tjeneste der vi gjør bildene i svarthvitt eller sepia. Derimot kan du selv lage bildene dine svarthvite i et bildebehandlingsprogram som f.eks. Photoshop eller Irfanview (et bildvisningsprogram som du kan hente gratis på www.irfanview.com). Gratis nettbasert bilderedigering finner du på f.eks. www.wiredness.com . Gratis bilderedigeringsprogram finner du på f.eks. www.gimp.org . Tenk på at bildene må spares i RGB-farge og som jpg. Deretter bestiller du som vanlig. Bildene dine fremkalles på fargefotopapir, og vi kan ikke garantere at bildene dine blir "ekte" svarthvite, men kan få et visst fargestikk.

10. Kan dere sende 2 bestillinger i samme pakke?

Dessverre kan vi ikke pakke bestillingene dine i samme forsendelse da de håndteres individuelt i produksjonen.

11. Korrigerer dere bort røde øyne?

Bildene dine gjennomgår en automatisk bildeforbedringsprosess, og det forekommer en viss redusering av røde øyne. For en mer eksakt reduksjon av røde øyne, bør du selv redigere bildene dine før bestilling. Gratis nettbasert bilderedigering finner du på f.eks. www.wiredness.com . Gratis bilderedigeringsprogram finner du på f.eks. www.gimp.org .

12. Jeg vil angre/endre en bestilling.

Vi har dessverre under ingen omstendigheter mulighet til å stoppe eller endre bestillingen din. Med en gang du har godkjent bestillingen, går den videre inn i produksjonsprosessen.

For at vi skal kunne holde leveransetidene våre, må vi stole på at du selv har kontrollert at det du bestiller er korrekt.

Informasjon om at vi ikke kan ta bort eller endre bestillinger i etterskudd er en del av våre vilkår, og står tydelig angitt før du sluttfører bestillingen din.

13. Kan man få bildene på matt papir?

Dessverre tilbyr vi ikke muligheten til å få matte bilder. Alle bilder fremkalles på blankt papir

14. Panoramabilder? / Variabel lengde?

Makslengden for en papirkopi er satt til 16:9. Med det menas at hvis man f.eks. velger 11x format, kan man som lengst få et bilde som er 20 cm langt.

15. Blå bilder?

Hvis du har fått bilder som har en kraftig blåtone i seg, kommer dette antakelig av at hvitbalansen i kameraet er feil. Enten har kameraet feiltolket lyset eller så er hvitbalansen stilt inn på manuell.

Vennligst kontroller at hvitbalansen på kameraet ditt er innstilt på auto.

16. Forskjellig lengde på bildene?

Har du fått forskjellig lengde på dine fremkalte bilder, kommer dette av at bildefilene som du har lastet opp til oss har forskjellig lengde.

Velger du klassisk format i bestillingen, beskjærer vi bildene slik at de blir like lange og tilpasset til 3:2. Denne beskjæringen skjer helt automatisk og kan medføre at en del av motivet forsvinner.

Observer at klassisk format ikke kan velges på 11x da disse alltid produseres i variable lengde.

17. Dato / tekst på baksiden?

I øyeblikket kan du ikke få dato, tekst eller bildefilnavn på baksiden av bildene. Dette er eventuelt noe vi kommer til å tilby i fremtiden.

18. Lerret med/uten ramme

Med lerret uten ramme menes at ditt lerret ikke leveres med en ekstra utenpåliggende ramme. Men den er fremdeles oppspent på en blindramme.

Lerret med ramme leveres oppspent på blindramme og dessuten en ekstra utenpåliggende ramme. Denne ekstra rammen er vendbar og kan brukes som en såkalt skyggeramme. Denne ekstra rammen finnes i tre forskjellige farger: natur, hvit og svart.

Tykkelse:
Blindrammen er ca 2,5 cm tykk.

Teknisk support


Teknisk support om hjemmesiden, opplasting og digitale bilder.

1. Jeg har glemt brukernavn og/eller passord

Brukernavnet ditt er det samme som e-postadressen du brukte ved registreringen. For å bli minnet om passordet ditt, kan du klikke på "glemt ditt passord?" lengst ned på innloggingsruten

2. Jeg kan ikke logge inn.

Kontroller nøye at du har angitt riktig brukernavn (e-post) og passord. Hvis du fremdeles ikke kan logge inn, kan det være slik at nettleseren din (f.eks. Internet Explorer) ikke tillater "Cookies".

3. Bruker dere noen ICC-profil?

Vi korrigerer alle bilder når det gjelder fargebalanse, tetthet og kontrast. Dette gjør vi for at så mange bilder som mulig skal bli så bra som mulig, uten å måtte justeres i noe bildebehandlingsprogram før bestilling.

Dette gjør at vi ikke kan bruke ICC-profiler eller lignende. Derfor kan vi heller ikke garantere at et bilde blir eksakt som det ser ut på skjermen din eller at bilder i en serie blir eksakt like hverandre (f.eks. atelierbilder), siden hvert bilde får en helt individuell vurdering og justering etter nettopp dette bildets forutsetninger.

4. Hvor lang tid tar det å laste opp bildene?

Tiden for å laste opp bildefilene dine til Fujicolor er avhengig av flere faktorer. De tre viktigste er antall bilder, størrelse på bildefilene og fremfor alt hvor rask oppkobling du har. Det kan ta alt fra noen sekunder opp til flere minutter å laste opp en eneste bildefil. Den vanligste typen bredband i dag er ADSL. Begrensingen med ADSL er at man sender informasjon i ca. en tidel av den hastigheten som man tar i mot med. Test bredbåndhastigheten din med programmet TP-test som du finner på www.tptest.se. Det er også viktig å skille på Megabyte og Megabit.

5. For lav oppløsning / Fremkalling anbefales ikke?

Hvis du får en advarsel om for lav oppløsning, kommer dette av at bildefilen din er for lavoppløst og at vi ikke kan fremkalle bildet ditt.

Hvis du får opp advarselen når du prøver å bestille forstørrelser eller lerret, vennligst kontroller at du har lastet opp bildefilen din via "normal opplasting" og ikke via "rask opplasting".

6. Hvilken nettleser kan jeg bruke?

Du kan bruke de fleste nettleserne på Fujidirekte. For enklest opplasting anbefaler vi at du bruker Internet Explorer på Windows.

Windows:
Internet Explorer
Mozilla Firefox
Opera

Mac:
Safari
Mozilla Firefox
Opera

Linux:
Mozilla Firefox

7. Jeg har en Mac, hvilken nettleser fungerer best med nettsiden deres?

Vi anbefaler at du bruker Safari for den mest smidige opplastingen. Du kan også bruke Firefox og Opera, men da må du kanskje gjøre en Java-installasjon først.

8. Hvilke bildeformat kan jeg laste opp?

Vår nettjeneste fungerer bare med filformatet JPG som er det vanligste bildeformatet (filene skal være spart i RGB. CMYK eller gråskala fungerer ikke). Dette filformatet gjør det mulig for oss å skape de beste papirkopiene av bildene dine. De fleste digitalkameraene sparer bildefiler som JPG. Tjenesten vår håndterer ikke bilder i formatene .tif, .bmp, .gif eller andre filformat.

Allmenne vilkår



FUJIDIREKTE Norge
Registreringsnummer
998645921
Tlf.: 80 08 93 30

FUJIDIREKTE drives av:
FUJIFILM Nordic AB
Registreringsnummer
556887-301101

Hantverkargatan 25 B
112 21 Stockholm, Sverige
Tlf.: 80 08 93 30
kundeservice@fujidirekte.no

Kunderegistrering

For å kunne utnytte de tjenestene som tilbys på fujidirekte.no, må du først registrere deg som medlem. Det koster ingenting.

På "Min startside" kan du alltid se hvilken personinformasjon som er registrert på deg. Der kan du også endre personinformasjon samt velge om du vil ha tilbud fra oss eller ei. Du kan også kontakte FUJI direkte kundeservice.

Adresseendring

Midlertidig samt permanent adresseendring skal endres omgående på "Min side" for å sikre at leveranse kan skje uten forsinkelse. Du kan også kontakte FUJI direkte kundeservice. Du bør gjøre eventuelle endringer før du gjør en ny bestilling for å sikre leveranse til riktig adresse.

Leveransetider

Leveransetidene som angis på vår hjemmeside er antall dager på laboratoriet. Legg alltid til postgang for total leveransetid.

Papirkopier standardformat:
Fargebilder i formatene 10x, 11x, 13x, leveres innen ca 3 hverdagar.

Andre produkter:
Temakort og forstørrelser, musematte, fotokalender, t-skjorte, bamse, krus, ølkrus, puslespill og klistremerker leveres innen 7-10 hverdager.
Fotobok leveres innen 10 hverdager.

Ved bestilling av flere ulike produkter, kan bestillingen deles opp og den kommer da i flere forskjellige leveranser. Større leveranser kan måtte hentes på postkontoret ditt. Da får du melding om det i postkassen.

Betaling

Betaling skal være FUJI direkte i hende innen den tid som angis på fakturaen som vedlegges forsendelsen. Generelt gjelder 15 dager kreditt. Ved forsinket betaling har FUJI direkte rett til å debitere forsinkelsesrente i henhold til renteloven samt en påminnelseavgift på 63 kr, og i visse tilfeller inkassoavgift. I de tilfeller der kunden er sen med betaling, har FUJI direkte rett til å nekte ekspedisjon av fotobestilling til full betaling er mottatt.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden er for tiden 49 kr per bestilling, uansett hvor mye du bestiller.

Avbestilling

Så snart du har klikket på knappen Gjennomfør kjøp, påbegynnes en automatisk produksjon av bestillingen din. Det betyr at du ikke kan angre eller avbestille bestillingen din, da det handler om behandling av individuelle bildefiler.

Vilkårene som vi følger i dette henseende er Forbrukerkjøpsloven §41 Avbestilling og retur.

Reklamasjon

Hvis du vil gjøre en reklamasjon på bilder eller fotoprodukter, har du rett til å gjøre en reklamasjon innen 15 dager fra fakturadato. Send inn bildene/fotoproduktene sammen med tilhørende originalbestillingskonvolutt, bildefil samt vedlegg et brev med en reklamasjonsbeskrivelse.

Klagenemnden på Forbrukerrådet overvåker konsumentenes rett. Fujicolor Sverige følger Forbrukerrådets anbefalinger.

Leveranser

I tilfelle noe skades eller forsvinner under leveranse, er det avsenderen av forsendelsen som er ansvarlig for å gjøre en reklamasjon til Posten.

Brukervilkår

Fujidirekte forbeholder seg retten til å gjøre endringer i disse vilkårene. Hver gang du bruker denne tjenesten, forplikter du deg til å følge gjeldende vilkår.

Leveranse og betaling


Betaling

Betaling skal være FUJI direkte i hende innen den dato som angis på fakturaen som vedlegges forsendelsen. Generelt gjelder 15 dager kreditt. Ved forsinket betaling har FUJI direkte rett til å debitere forsinkelsesrente i henhold til renteloven samt en påminnelseavgift på 63 kr, og i visse tilfeller inkassoavgift. I de tilfeller der kunden er sen med betaling, har FUJI direkte rett til å nekte ekspedisjon av fotobestilling til full betaling er mottatt.

Leveransetider

Papirkopier standardformat:
Papirbilder i størrelse 10x, 11x, 13x, 15x og 20x leveres innen ca 5 hverdager.

Andre produkter:
Temakort og forstørrelser i størrelse 30x45 og 50x75 leveres innen ca 7 hverdager.
Musematte, fotokalender, t-skjorte og minneskort. Leveres innen ca 7 hverdager.
Bamse, kopper, ølkrus, puslespill og klistremerker. Leveres innen ca 10 hverdager.
Fotobok leveres innen 2 uker.

Ved bestilling av flere ulike produkter, kan bestillingen deles opp og den kommer da i flere forskjellige leveranser. Større leveranser kan måtte hentes på postkontoret ditt. Da får du melding om det i postkassen.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden er for tiden 49 kr per bestilling, uansett hvor mye du bestiller.

Leveranser

I tilfelle noe skades eller forsvinner under leveranse, er det avsenderen av forsendelsen som er ansvarlig for å gjøre en reklamasjon til Posten.

Kontakt kundeservice


Her finner du informasjon om hvordan du kontakter oss på FUJI direkte. Husk at du kan finne svarene på de vanligste spørsmålene her på hjemmesiden.

Telefon

Kundeservice, tlf.: 80 08 93 30
Mandag til fredag: 10:00 - 16:00

Adresse

Fujifilm Nordic NUF
N-0884 Oslo

Kontaktskjema